Saunad

Saunaskäimisel on Eesti kultuuris aus ja kindel koht. Saunas sünniti, ravitseti haavu ja surdi, seal räägiti selgeks maailma asjad ja mõeldi elu üle järele. Tänapäevalgi on saun lõõgastav ja stressivastane teraapiavahend ning paljude terviseprobleemide puhul tõhus abiline.

Soome saun, leilisaun, aurusaun, sanaarium, soolasaun – kõik nad puhastavad ja tervendavad, kuid sõltuvalt nende erinevustest on nii elamus kui ka mõju tervisele erinev.

Põhiline mõjutaja on sauna õhu temperatuur, niiskus, saunasoleku aeg, õhuvahetuse tõhusus. Aroomteraapilised õlid aitavad organismil puhastuda ning mõjuvad stressivastaselt.

SOOME SAUN

Temperatuur: 70–100 ⁰С
ja õhu vähene relatiivne niiskus
Niiskus: 5–15%
Saunaseansside arv ühe saunatamise kohta: 6–7
Ühe saunaseansi kestus: 10–15 min

Eripärad
Soome saunas on õhk kuum ja kuiv. Astmeline lava võimaldab reguleerida erinevate temperatuuride nautimist ( Saun. Tervis läbi leiliruumi : Maalehe Raamat)
Sauna õige mõju tuleb esile kuuma ja külma faasi vaheldumises.
Soome saun parandab naha verevarustust ja annab positiivse kosmeetilise efekti. Tervisele on soome saun kasulik optimaalse niiskuse ja temperatuuri suhte tõttu.

Kui olete algaja, piirduge esmakordsel leiliruumis viibimisel 4 minutiga, kogenud saunaline võib viibida leiliruumis 7–8 minutit.
Saunast väljudes tuleks vähemalt 15 minutit puhata, järgmised leiliruumi seansid võivad olla pikemad, kuid ei tohi ületada 15 minutit. Seansside vahel käige jaheda duši all, alandades aegamööda vee temperatuuri, jooge jahedat mineraalvett, taimeteed, naturaalset kalja või mahla.
Saunatamise kestus ei tohiks ületada kolme tundi.

AURU-SOOLA saun

Temperatuur: 43–46 ⁰С
Niiskus: ligi 100%
Saunaseansside arv ühe saunatamise kohta: 2–4
Ühe saunaseansi kestus: 10–20 min
Auru-soola sauna on soovitav minna peale leilisauna.

Kaasaegne aurusaun on sarnane vene saunaga, sest seda kuumutatakse 40–45 kraadini. Aurusaunas tekitatakse aurukatlas üleküllastunud veeaur. Saunalisi ümbritsevad aurupilved on rikastatud eeterlike õlidega.
Tänapäeval on aurusaun üks populaarseid SPA-protseduure. Optimaalseks aurusauna temperatuuriks loetakse 43–46 ⁰C. See sobib ideaalselt lastele ja inimestele, kes ei talu kõrget kuumust. Aurusauna temperatuuri peetakse kõige meeldivamaks ja sel on kõige tervistavam mõju.
Aurusauna mõjul reageerib organism vähemal määral ilmastikumuutustele ning on vähem vastuvõtlik haigusetekitajate suhtes. Naha verevarustus tugevneb. Poore ummistavad rasu ja higi pehmenevad ja erituvad, mistõttu nahk saab paremini hingata. Puhastunud keha muutub pringimaks, mille tulemusena organismi elutegevus paraneb. Aurusaun lõõgastab ja taastab jõuvarud ning aitab alal hoida tervist ja ilu.

Aurus-soolasaunas võib viibida kuni 30 minutit. Enne saunakülastust tuleks hoiduda kõhtu täis söömast ja alkoholi tarvitamast.

Vastunäidustused on kergesti ärrituv nahk või esinev ekseem. Soolasauna ei soovitata nahavigastuste korral.
Auru-soolasaunas hõõrutakse keha masseerivate liigutustega loodusliku meresoolaga, mida hoitakse nahal 5–10 minutit ja pestakse seejärel duši all maha. Selle järel sobib kümblemine mullivannis.
Sool on rahvameditsiinis tuntud oma erakordsete tervendavate omaduste poolest.
Soolaga hõõrumine turgutab vereringet, soodustab higistamist, aitab eemaldada organimist mürke, eemaldab surnud naharakud, aitab parandada verevarustust. Nahapoorid avanevad, naha veresooned laienevad ja naha ainevahetus intensiivistub, uni paraneb.
Sool puhastab naha ja eemaldab surnud naharakud. Paraneb verevarustus ja vähenevad tursed.
Soolaga ülehõõrumine koorib nahka ja saunast väljudes tundub see tõeliselt siidine. Pärast saunakülastust tuleks kindlasti nahk duši all soolast puhastada.

SANAARIUM

Temperatuur: 50–60 ⁰С
Niiskus: 45–50%
Saunaseansside arv ühe saunatamise kohta: 1–2
Ühe saunaseansi kestus: 20–25 min

Sanaarium on kõige leebem ja säästvam sauna liik. Sanaarium sobib hästi neile, kes armastab saunatamist, kuid ei saa teatud põhjustel käia soome saunas kõrge temperatuuri ja vene leilisaunas kõrge õhuniiskuse tõttu. Sanaariumi õhutemperatuur jääb 45 ja 60 kraadi vahele, õhuniiskus moodustab 20–55%; sellel on vereringesüsteemile väga säästev toime. Tänu sellistele leebetele tingimustele võib sanaariumis viibida korraga 30 minutit ja kauemgi.

Sanaarium on sobiv ka laste harjutamiseks saunaprotseduuridega.